Zonnig en warm Lesbos oktober 2016 - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Harcourt en Annelies Klinefelter - WaarBenJij.nu Zonnig en warm Lesbos oktober 2016 - Reisverslag uit Mytilíni, Griekenland van Harcourt en Annelies Klinefelter - WaarBenJij.nu

Zonnig en warm Lesbos oktober 2016

Door: Harcourt en Annelies

Blijf op de hoogte en volg Harcourt en Annelies

15 Oktober 2016 | Griekenland, Mytilíni

Zonnig en warm voor wie??
Voor de enkele vakantieganger, voor de enkele vrijwilliger, voor de CPT
mensen??
Voor mij een vraag, voor jou een weet??

Het eiland verkeert in een crisis, omdat er geen toeristen komen. Zij zijn
"bang" voor vluchtelingen scenes en zicht hebben op detentiekampen.

Nou- toeristen kom maar hoor! Het weer is prima, de vluchtelingen komen bijna niet meer binnen en er zijn twee grote detentiekampen. Met dank aan meneer Samson. Dus die kom je niet tegen als je op het strand gaat liggen en in een taverne geniet van een Griekse maaltijd met ouzzo.

Vrijwilligers kom je bijna niet meer tegen dankzij het opdrogen van de vluchtelingenstroom. "mensensmokkelaars". Dank o.a. aan Frontex en de kustwachten uit de diverse Europese landen.De grote boten steken echt af bij de kleine vissersbootjes.

CPT - Christian Peacemakers Teams - is op dit moment actief in het vluchtelingenkamp Pikpa. Pikpa is een particulier kamp voor mensen met problemen: zwangere vrouwen, gehandicapte kinderen of volwassenen, zieken. In het kamp is elke dag een verpleegster aanwezig en 1 dag per week een arts. Er wordt dagelijks voedsel uitgedeeld, er is een kledinguitdeelplaats, een kleuterschool, een leslokaal voor Grieks en Engels. Er zijn speelwerktuigen, huisjes en tenten. Vooral de tenten moeten nu winterproof gemaakt worden door extra plastic te monteren. Er is een kampbestuur van de kampbewoners zelf. Zij zorgen voor het schoon houden van het kamp, de informatieoverdracht, de moestuin, en onderhouden het contact met de mesnen die het kamp juridisch besturen. Er is contact met de grote Europese detentiekampen over mensen, gezinnen, die naar Pikpa zouden moeten verhuizen. Hier is een commissie voor in het leven geroepen. CPT is momenteel verantwoordelijk voor de voedseluitdeling. Op die manier leer je wel snel iedereen kennen. Afgelopen zomer hebben CPT vrijwilligers o.a. de Engelstalige klassen opgezet. CPT is voor Pikpa een vaste partner en oproepbaar in geval van camaliteiten.

Een ander CPT project is: het bezoeken van rechtszaken tegen opgepakte "mensensmokkelaars" en het bezoeken van deze "smokkelaars" in de gevangenis.. Het zorgen voor advocaten bij de rechtszittingen is hier ook een onderdeel van. Wie zijn deze "smokkelaars"? In Turkije worden mensen gedwongen de bootjes met vluchtelingen te besturen. Soms met het geweer in de nek, soms onder het mom van "je gezin kan dan goedkoper de volgende keer mee". Het zijn veelal jonge mannen tussen de 17 en 30 jaar. Als het bootje opgepakt wordt door de kustwacht - op signaal van Frontex - worden de bestuurders opgepakt. Een rechtsgang is minimaal 15 minuten tot een half uur met een aangewezen advocaat. Ze krijgen dan afhankelijk van het aantal mensen in de boot straffen van tot 25- 44- 120 jaar of langer. De echte smokkelaar - die grof geld incasseert in Turkije loopt op deze manier geen risico. Het is pure klassenjustitie. Het heeft niets te maken met evenredigheid in de strafmaat. Rapporteren over deze zaken ziet CPT als een taak. Het komt op je pad en is één manier om onderdrukking in het rechtssysteem aan te kaarten en mogelijk, met behulp van onze vrienden, dit op Europees- en wereldniveau aan te kaarten. Publiciteit over wat hier met deze ongelukkige mensen gebeurt is hard nodig. Voor poging tot verkrachting krijg je hier een voorwaardelijke straf van eén
jaar. Zoek het verschil!.

Zie hier twee dagen werken met CPT op Lesbos.
Wordt vervolgd!!

Annelies en Harky Klinefelter

• 15 Oktober 2016 - 23:21

Jolanda:

Fijn dat we zo op de hoogte blijven. Morgen in de kerrk lees ik julli verslag voor. Thema van mijn preek morgen bij verhaal van de zondeval is "mens, waar ben je!?" Ik wis toen nog niet de naam van deze website... Ik stuur jullie morgen de preek.

Veel zegen op jullie wetk daar!

• 19 Oktober 2016 - 13:40

Maarten:

Beste Annelies en Harky,
    fijn om te horen. ik zie uit naar meer indrukken van hoe het werk is. En misschien zelfs wat foto's? Of mag je niet fotograferen ?
    Worden jullie beperkingen opgelegd? Door wie?
    alle goeds,
    maarten

• 24 Oktober 2016 - 20:46

Els:

Hoi Annelies en Harky,
    Goed om te lezen wat jullie taak is op Lesbos en iets meer zicht te krijgen op de inzet van CPT.