Ervaringen op Chios - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Harcourt en Annelies Klinefelter - WaarBenJij.nu Ervaringen op Chios - Reisverslag uit Chíos, Griekenland van Harcourt en Annelies Klinefelter - WaarBenJij.nu

Ervaringen op Chios

Blijf op de hoogte en volg Harcourt en Annelies

28 November 2016 | Griekenland, Chíos

Chios is een eiland 100 km van Lesbos, ook direct aan de Turkse kant. Op dit eiland is een gevangenis en gerechtsgebouw. CPT heeft het voor elkaar gekregen een negental gevangenen in deze gevangenis te bezoeken. De mannen waren afkomstig uit Syrië, Koerdistan, Iran, Afghanistan en Pakistan. Al deze mannen waren bootvluchtelingen die onder dwang de boot moesten besturen.

De verhalen zijn hartverscheurend. Inderdaad onder dwang van wapens en “anders mag je familie niet mee” hebben deze jongemannen hun leven geriskeerd. Niet wetende wat voor straf hen boven het hoofd zou hangen bij het opgepakt worden.

Allen zijn opgepakt in Griekse wateren tijdens het oppakken bij de kustwacht of als ze de boot terug varen naar Turkije. Er zijn 4 aanklachten die ze kunnen krijgen: zonder toestemming binnen varen van Griekse wateren, het vervoeren van mensen op een levensgevaarlijke manier, soms ook te boek worden gezet als smokkelaar als er gedacht wordt dat ze toch geld geint hebben, anderen helpen Griekse wateren binnen te komen.
De mannen mogen geen telefoon hebben en daarom hebben we een paar mannen de kans gegeven hun familie te bellen- dat mocht. We hebben gezegd dat we noteren wat ze zeggen en proberen internationale belangstelling te krijgen voor deze gevangenschap en strafmaten. Vervolgens gaan we naar de rechtszaken van deze mannen. De rechtszaken waren deze keer op Chios, soms zijn de hoger beroepszaken in Mytilini (Lesbos).

We zijn er twee dagen geweest. De eerste dag was een eerste rechtsgang en allen kregen 25 jaar. In één geval was er broer aanwezig uit Iran die nu probeert een goede advocaat voor zijn broer te vinden. Hij kan dit blijkbaar betalen. De tweede dag was hoger beroep dag en toen waren er twee die 10 jaar kregen omdat er niet aangetoond kon worden dat de mensen op de boot hen betaald hadden.

Beide dagen hadden we een advocaat ingehuurd voor de verslaglegging. Alles wordt gedaan in het Grieks en de advocaat meldde dat als er vertalers actief waren deze ook niet altijd goed waren.
Het voelt zwaar deze mensen zo opgepakt te zien en zware straffen te zien krijgen. Je weet dat deze levens verwoest zijn en met hen de families waar ze uit komen.

In november en december staan weer bezoeken aan de gevangenis op Chios op de rol , alsmede het aanwezig zijn bij rechtszaken zowel op Chios als in Mytilini (Lesbos). We proberen ook op het politiebureau van Mytilini ingang te krijgen. Dit lukt soms wel en soms niet. Je hebt altijd de hulp van advocaten nodig. Zij hebben toegang tot de registers en kunnen de verzoeken tot bezoek indienen.

Wat beogen we met deze gevangenisbezoeken en bezoeken van de rechtszaken. We zijn hier nu vanaf de zomer structureel mee bezig en het is tot nu toe vooral documenteren wat er gebeurd en deze verslagen doormailen aan juridische instanties die werken voor mensenrechten. Het staat nog in de kinderschoenen en alle goede adviezen zijn welkom. Gerechtelijke dwalingen zijn evident, maar hoe bewijs je zoiets. Dus: als je iemand kent die bekend is op dit juridische vlak en ook weet heeft van internationale advocaten groepen die hier wat mee zouden kunnen doen, dan hoor ik het graag.

Dit stuk werk voelde als echt CPT werk: observeren, documenteren, info verspreiden en instanties vinden die deze kwestie kunnen verder dragen. Echt mensenrechtenwerk.